İKÇÜ Hemşirelik Bölümü: “Geleceğimiz Sizlersiniz” Dedi
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü tarafından “Hemşirelik Öğrencileri Eğitim Seminerleri” programı düzenlendi
İKÇÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü, Öğrenme ve Öğretme Destek Komisyonu tarafından düzenlenen programa Hemşirelik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yasemin Tokem ile Anabilim Dalı Başkanları, akademisyenler ve çok sayıda öğrenci katıldı.
Bizim Geleceğimiz Sizlersiniz
Uluslararası Hemşireler Konseyi (ICN)’nin 2023 yılı temasını “Bizim Hemşirelerimiz, Bizim Geleceğimiz” olarak belirlemesi üzerine, Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin geleceğine yön vermek amacıyla düzenlenen programın açılış konuşmasını yapan Hemşirelik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yasemin Tokem, bu yıl mezun olacak Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin, Covid-19 pandemisi ve ardından gelen deprem felaketinden etkilenen eğitim sürecini değerlendirerek sözlerine başladı. Prof. Dr. Tokem: “Sizin 4 yıllık eğitim döneminizde akla gelmeyecek felaketler yaşadık ve bu durum sizlere hemşirelik mesleğinin gerektirdiği yetkinlikler ve yeterlilikleri kazandırma isteğimizi biraz kısıtlamış olabilir. Hemşirelik yüz yüze bakımı gerektiren bir meslek olduğu için pandeminin neden olduğu, becerilerinizdeki muhtemel yetersizlikleri mümkün olduğu kadar gidermeye ve eksikliklerinizi tamamlamaya çalıştık. Umarım bunda yeteri kadar başarılı olabilmişizdir” şeklinde konuştu. “Bizim geleceğimiz sizlersiniz” diyen Prof. Dr. Tokem, öğrencilerin hemşirelik mesleğinde yetkinleşmek adına yaptıkları her şeyin geleceklerini şekillendireceğini vurguladı. Yaşam boyu öğrenmenin önemine de değinen Prof. Dr. Tokem, öğrencilerine mezun olduktan sonra da bireysel olarak gelişimlerine devam etmelerini ve ideal bir hemşire olmak için çaba göstermelerini tavsiye etti.
Açılış konuşmasının ardından moderatörlüğünü Hemşirelik Bölümü öğretim üyeleri Doç. Dr. Derya Uzelli Yılmaz ile Dr. Öğr. Üyesi Gülay Oyur Çelik’in yaptığı ve Prof. Dr. Leyla Baysan Arabacı’nın konuşmacı olduğu “Gelecek Bizim Hemşireler Bizim” başlıklı oturuma geçildi.
Hemşirelik Bilim ve Sanattan Oluşur
Konuşmasına Mustafa Kemal Atatürk’ün “Geçmişini bilmeyen geleceğine yön veremez” şeklindeki sözünü alıntılayarak başlayan Prof. Dr. Leyla Baysan Arabacı, hemşirelik mesleğinin detaylı bir tanımını yaparak, mesleğin Türkiye’deki geçmişini ve geleceğini ele aldı. “Hemşirelik bilim ve sanattan oluşur. Bilimdir, çünkü kanıta dayalı araştırma ilkelerini esas alır; sanattır çünkü herkeste olmayan, eğitim ve yetenekle kazanılan birtakım ince becerilere sahip olmayı gerektirir” diyen Prof. Dr. Arabacı, her yıl bir tema belirleyen Uluslararası Hemşireler Konseyi (ICN)’nin pandemi süreciyle birlikte dünya ölçeğindeki sağlık sistemlerini güçlendirmek için ülkelere, hemşirelik mesleğinin korunmasına ve desteklenmesine önem verme, bu mesleğe yatırım yapma ve pozitif ayrımcılık uygulama tavsiyelerinde bulunduğunu aktardı. Hemşirelik mesleğine yatırım yapmanın, sağlık hizmetlerini düzenlemek için kamu, özel sektör ve gönüllü örgütler tarafından yürütülen sağlık politikalarına bağlı olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Arabacı, geçmişten günümüze Türkiye’de uygulanan ödenek ayırıcı ve düzenleyici sağlık politikalarının hemşirelik mesleği açısından olumlu ve olumsuz yöndeki değişimlerini anlattı. Hemşirelerin sağlık politikalarının sosyalizasyonunda yeterince rol alamadığının altını çizen Prof. Dr. Arabacı, hemşireliğin bir geleceğe sahip olabilmesi için politik sosyalizasyonun önemli bir unsur olduğunu bilmenin ve sağlık politikalarının içinde yer almanın gerekliliğinden bahsetti. Türkiye’deki hemşirelerin yaşadığı güncel sorunlara da değinen Prof. Dr. Arabacı ICN’nin bu yıl ki temasına atıf yapan “Gelecek bizim, hemşireler bizim” sözüyle konuşmasını noktaladı.
Depremle İlgili 60 Ayrı Proje Yürütmekteyiz
Programın “Toplumsal Duyarlılık Öğrenci Projeleri” başlıklı ikinci oturumunda konuşan Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Büyükbayram Arslan, Toplumsal Duyarlılık Projeleri dersi kapsamında hazırlanan projelerle, öğrencilerin sorumluluk alma bilincine sahip olmalarının ve toplumsal konularda farkındalık oluşturmalarının amaçlandığını belirtti. Dr. Öğr. Üyesi Arslan: “Siz hemşire adaylarının, özgecilik ruhuyla sosyal sorumluluk projelerine dahil olduğunuzu biliyoruz. Bizler bu motivasyonla hareket eden öğrenci arkadaşlarımızla 2021 yılı içerisinde pandeminin de etkisiyle 80 öğrenci projesi yürüttük. 2022 yılında derslerin yüz yüze olması sebebiyle 13 ayrı grupla birçok öğrenci projesine imza attık. Deprem felaketinden sonra ise 60 ayrı proje yürütmekteyiz. Böylelikle son üç yıl içerisinde 156 sosyal sorumluluk projesinin içinde yer aldık” diye konuştu.
Hemşireliğin Özünde Duyarsız Kalmamak Gibi Bir Anlayış Var
İkinci oturumun diğer konuşmacısı Dr. Öğr. Üyesi Feyza Dereli ise: “Hemşirelik mesleğinin içinde bulunduğu olumsuzluklardan, zorluklardan ve hemşirelerin yaşadığı güçlüklerden bahsettik. Toplumsal sorumluluk projeleri belki olumsuzluklar içerisinde olumluyu bulma anlamında sizlere yol gösterici olabilir. Toplumsal Duyarlılık Projesi dersi bu bağlamda, bir ders olmanın ötesine uzanır. Dersi almayıp gönüllük esasıyla proje hazırlayan birçok öğrenci arkadaşımız da oldu. Hemşirelik mesleğinin özünde başkalarının iyiliğine çalışmak, duyarsız kalmamak gibi bir anlayış var ve sizlerin meslek hayatınızda benzer bir anlayışla hareket ederek bu tür projelerin içinde olacağınızı da biliyoruz. Hepinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum” ifadelerini kullandı.
Konuşmaların ardından “Oyunun Dili Yok”, “İKÇÜ’de Kankam”, “Miniklerle Sağlığa Dönüşüm”, “Çocuğun Olduğu Yer Bayram” ve “Başarıya Giden Yolda Sağlıklı Yaşam Aktiviteleri” başlıklı örnek projelerin sunumuna geçildi. Program, akademisyenlere ve proje yürütücüsü öğrencilere teşekkür belgesi verilmesiyle son buldu.