Hemşirelik Bölümünden Sürekli İyileştirme: PUKO Süreçleri Konulu Webinar
Haber– Aleyna Arslanbaş & Simay Baran
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Öğrenme Öğretme Destek Komisyonu tarafından Sürekli İyileştirme: PUKO Süreçleri konulu webinar düzenlendi
Hemşirelik eğitiminde kalite güvencesinin sağlanması ve sürekli iyileştirme süreçlerinde PUKO döngüsünün önemi konusunda farkındalık kazandırmak amacı ile düzenlenen; moderatörlüğünü Hemşirelik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yasemin Tokem’in üstlendiği webinarda Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sergül Duygulu konuşmacı olarak yer aldı. Programa Hemşirelik Bölüm Başkan Yardımcıları Doç. Dr. Nuray Egelioğlu Cetişli ve Doç. Dr. Betül Aktaş, Öğrenme-Öğretme Destek Komisyonu Başkanı Doç. Dr. Derya Uzelli Yılmaz ile bölüm akademisyenleri ve çok sayıda öğrenci katıldı.
Konuşmasına hemşirelik eğitiminde sürekli iyileştirmenin öneminden söz ederek başlayan Prof. Dr. Sergül Duygulu, bu süreçle hemşirelik eğitimini etkileyen faktörlerin irdelenmesinin, iyileştirilmesi gereken alanların tanımlanmasının, kalite güvencesinin içselleştirilmesinin ve PUKO (Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem Al) döngüsünün uygulanmasının hedeflendiğini söyledi. Prof. Dr. Duygulu, “Bir bütün olarak toplum birçok önemli değişiklikten geçiyor ve bunların hepsi hemşirelik eğitimini ve sağlık bakımını etkiliyor. Dolayısıyla hemşirelerin ve hemşire eğiticilerin politik, ekonomik, sosyal, teknolojik, yasal ve çevresel etkilerin hemşirelik uygulamalarına ve eğitimine olan etkilerini sürekli olarak analiz etmesi ve eğitim programlarını bu etkilere yanıt verecek şekilde sürekli iyileştirerek yapılandırması gerekiyor” dedi.
Hemşirelerin sağlık hizmeti sağlamada ve sağlık hizmetlerine evrensel erişimi sağlamada kilit oyuncular olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Duygulu, eğitim kurumlarının bu rol ve sorumluluklarını yerine getirebilmeleri için mezunlarına gerekli yetkinlik ve yeterlikleri kazandırması ve eğitim süreçlerinde sürekli olarak iyileştirmeler yapması gerektiğini kaydetti. Hemşirelikte klinik eğitimin zorluklarını korku, öğrencinin yetersiz hazır bulunuşluğu, klinik eğitimcilerin yetersizliği ve klinik ortamın hoş olmayan atmosferi olarak dört ana başlık etrafında anlatan Prof. Dr. Duygulu, sorunların çözümü için ise sürekli iyileştirme çalışmalarının gerekli olduğundan bahsetti.
Sürekli iyileştirme çalışmalarında PUKO (Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem Al) metodolojisinin önemini anlatan Prof. Dr. Duygulu, bu çerçevede eğitimde kalite güvencesi için tespit edilen kriterlerin yerine getirilmemesi durumunda düzenleyici, önleyici ve iyileştirici faaliyetlerin geliştirilmesi gerektiğini aktardı. Prof. Dr. Duygulu, PUKO döngülerinin hemşirelik programlarına entegrasyonunun, sürekli iyileştirmeyi destekleyen stratejik bir yaklaşım olduğunu belirtti.
Webinar, dinleyicilerden gelen soruların yanıtlanmasıyla sona erdi.