EkonomiEn GüncelİKÇUVideo

Nöropazarlama Sihirli Değnek Midir?

Fotoğraf- Nurselin Bostan

Sağlık, mühendislik ve sosyal bilimler alanlarında multidisipliner çalışmalara destek veren İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ)’nde Sinir Bilimleri Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından psikoloji, tıp ve ekonomi alanlarında nöro görüntüleme tekniklerinin kullanımını kapsayan ‘nöropazarlama’ kavramı üzerine bir konferans düzenlendi

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sevtap Ünal’ın konuşmacı olarak yer aldığı konferansı, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Yasin Bulduklu, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Gökçen Bombar, Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Şaban Doğan, Sinir Bilimleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Sinem Ezgi Turunç Özoğlu, Sinir Bilimleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdür Yardımcıları Prof. Dr. Nihal Olgaç Dündar ile Prof. Dr. Pınar Gençpınar, Genel Sekreter Nurettin Memur’un yanı sıra bu alanda çalışmalar yürüten ilgili fakültelerden akademisyenler ve öğrenciler takip etti.

X,Y ve Z Kuşaklarına Özel İçerikler

Açılışta konuşan Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Yasin Bulduklu, yeni medya ve pazarlama stratejileri arasındaki yakın ilişkiye değinerek markanın pazarda farklılaşmasında dijital süreçlerin büyük önem taşıdığını kaydetti. Prof. Dr. Bulduklu, “Gelişen teknoloji ve pazarlama amaçları ile birlikte pazarlama artık ihtiyacı tatmin değil yaratma eksenli bir boyuta evrildi. Günümüzün yoğun rekabet ortamında hedef kitlenin dikkatini daha çok çekmek için uygulanan tekniklerin başında ise nöropazarlama geliyor. Bugün gelişen tüm teknolojinin pazarlamaya hizmet eden aracılar haline geldiğini görüyoruz. Bu çerçevede küresel güç haline gelmenin önemli adımlarından biri çağın tüm uygulamalarına hakim olmakdır. Özellikle yeni medya stratejilerini, halkla ilişkiler uygulamalarını ve dijital teknolojileri daha yakında takip etmek gerekiyor. Rakipleri geride bırakarak ön plana çıkmak, potansiyel kitleye ulaşmak ve X,Y ve Z kuşaklarına özel içerik, görsel ve stratejiler geliştirmenin yolu da tüketici gibi düşünmekten geçiyor. Yeni medyada müşteri ilişkileri, klasik pazarlama anlayışlarına kıyasla oldukça hızlı ve aktiftir. Nöro teknikleri de kapsayan tüm gelişmeleri takip eden, gerçekçi şekilde tüketiciye dokunan markalar pazarda başarılı oluyor” diye konuştu.

Sinirbilimin Tüketici Zihnini Anlamaya Yönelik Katkılar Sunar

“Nöropazarlama Sihirli Değnek midir?” başlıklı sunumunda güncel yaklaşımları dile getiren İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sevtap Ünal, kavram üzerinden değerlendirmelerde bulundu. Dekan Prof. Dr. Ünal, “Nöropazarlama kısaca tüketicilerin satın alma kararlarını anlamak ve etkilemek için sinirbilim ve psikolojiden yararlanan pazarlama tekniğidir. Konu hakkındaki görüşler iki zıt noktada toplanmaktadır. Bir kısım, nöropazarlamanın çağımızın sihirli değneği olduğunu ileri sürerken bir kısım ise yetenekleri abartılan popüler bir kavram olduğunu düşünmektedir. Sinirbilimin kullandığı fMRI, EEG gibi araçlardan yararlanılarak tüketicinin ürün, ambalaj, marka, reklam veya kampanyaya yönelik tepkilerinden yola çıkılarak tüketicinin dikkatini doğru şekilde çekmenin satın alma olasılığını artıracağı Nöropazarlamanın öz noktasıdır. Sinirbilimin tüketici zihnini anlamaya yönelik katkıları pazarlamadan beklentileri oldukça artırmıştır” dedi.

Markaların Kullandığı Popüler Bir Yöntem

Akademiden ve iş dünyasından oldukça büyük bir ilgi gören Nöropazarlamanın uluslararası alanda birçok tanınmış marka tarafından kullanılan bir uygulama haline geldiğini aktaran Prof. Dr. Sevtap Ünal, “Örneğin Coca Cola, Pepsi, BMW, Audi gibi global markaların ürün dizaynlarında nöropazarlamadan yararlandığı bilinmektedir. Bu uygulamalar firmalara başarı olarak geri dönmüştür. Nöropazarlama, geleneksel pazar araştırması yöntemlerinin yerini alan ve onu tamamen işlevsiz hale getiren bir risk değildir. Nöropazarlama anlayışları anketlerden, odak gruplarından ve diğer geleneksel yaklaşımlardan elde edilen verilerle birleştirilerek tamamlanırsa pazarlamacılar tüketici davranışları hakkında daha kapsamlı bir anlayış elde edebilirler” diye konuştu.

Nöropazarlamanın teknoloji ve araştırma metodolojilerindeki gelişmelerle yeteneklerini genişleten büyüyen bir alan olduğunun altını çizen Prof. Dr. Ünal, gelecekte giderek gelişen bir uygulama metodolojisi olabileceğini aktardı. Dekan Prof. Dr. Ünal “Sinirbilim ve pazarlama birleştikçe, reklamcılığın ve tüketici içgörülerinin geleceğini şekillendiren yeni teknikler ve içgörüler ortaya çıkacaktır. nöropazarlama doğru kullanıldığında oldukça yararlı bir araçtır. Gelişen teknoloji ve değişen dünya gerekleri doğrultusunda hayatımızdaki yeri giderek artacaktır. En doğru şekilde faydalanılarak gerek firmalara gerekse tüketiciye kazandıran uygulamalar hayata geçirilebilecektir” şeklinde konuştu.