AkademiEn GüncelİKÇUSosyal

Fo-MO Sergisiyle Teknoloji Bağımlılığına Sanatsal Tepki

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ) Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi Medya ve İletişim Bölümü öğrencileri, gençlerde sosyal medya bağımlılığına dikkat çekmek amacıyla Fo-MO başlıklı bir sosyal sorumluluk kampanyası başlattı. “Gelişmeleri Kaçırma Kaygısı” anlamına gelen Fo-MO (Fear of Missing Out) isimli kampanyanın ana sloganı ise “Yüz Yüze Görüşelim” oldu

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi’nde öğrenim gören gençler, 28 Mayıs Salı sabahı İKÇÜ’ye geldiklerinde, ortak alanlarda “Yüz Yüze Görüşelim” sloganlı kampanya afişleri ve dersliklerdeki sıralarının üzerine yapıştırılmış karekodlarla karşılaştı. Karekodları okutan öğrenciler, sosyal medya bağımlılık düzeylerini ölçen eğlenceli bir Fo-MO testi sürprizi ile kampanyaya destek vermeye davet edildi.

Proje kapsamında, İKÇÜ Merkez Kütüphane yanındaki açık alanda, Medya ve İletişim Bölümü öğrencileri tarafından yapay zekâ ile yaratılan resimlerin yer aldığı “Fo-MO Çağı” başlıklı bir sergi de açıldı. Öğrencilerin, dünyaca ünlü ressamların en bilinen tablolarını yapay zeka aracılığıyla yeniden tasarladıkları; İnci Küpeli Kız, Mona Lisa gibi ikonik figürlerin eline cep telefonu eklemek suretiyle bu eserleri yeniden ürettikleri sergi ile “Ünlü ressamlar günümüzde yaşasaydı, insanların elinden düşmeyen telefonları resimlerine nasıl aktarırdı?” sorusuna yanıt arandı. Sergide yer alan eserlerde, Medya ve İletişim öğrencileri tarafından geliştirilen ve sosyal medya bağımlılığına dikkat çeken eğlenceli sloganlar da yer aldı. 

Fo-MO Çağı Sergisi, 29-31 Mayıs tarihleri arasında gerçekleşecek olan İKÇÜ Bahar Şenliği boyunca, proje stantlarında İKÇÜ’lü öğrencilere hitap edecek. Ayrıca Fo-MO standını ziyaret eden öğrenciler, eğlenceli Fo-MO çarkını çevirerek projeye destek verebilecek. 

Proje kapsamında, tasarımları tamamen Medya ve İletişim öğrencileri tarafından yapılan afişler de Merkezi Derslikler binasının giriş kapılarına, kantinlere, spor sahalarına, yemekhanelere ve diğer ortak alanlara yerleştirildi. Afişlerin ana sloganı ise Covid 19 dönemindeki “Evde Kal” sloganına atıfla “Yüz Yüze Görüşelim” oldu. Ayrıca, kampanyanın hazırlık aşaması ile üniversiteli gençlerle buluştuğu anlar, Medya ve İletişim öğrencileri tarafından filme dönüştürüldü. 

Tüm proje etkinlikleri ve öğrencilerle gerçekleştirilen kampüs röportajları ise “anikakalaikcu” isimli Instagram hesabında görülebilecek. 

Medya ve İletişim Bölümü adına Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nazım Ankaralıgil koordinatörlüğünde, Prof. Dr. Elif Korap Özel, Doç. Dr. Mustafa Yalçın ve Dr. Öğretim Üyesi Halit Kartal danışmanlığında gerçekleştirilen projede 1-2-3 ve 4. Sınıflardan yaklaşık 30 öğrenci görev yaptı. Öğrenciler günümüzün önemli sorunlarından sosyal medya bağımlılığına dikkat çekerken, aynı zamanda yapay zekâ kullanımı, grafik tasarımı, yaratıcı fikir bulma, proje yönetme, film çekme, kurgu yapma gibi kendi alanlarıyla ilgili de uygulama yapma imkanı buldu.  

Sergiyi açıldığı gün İKÇÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Yasin Bulduklu, SBBF Dekanı Prof. Dr. Şaban Doğan,  Genel Sekreter Nuretdin Memur ve çok sayıda öğrenci ziyaret etti. SBBF Dekanı Prof. Dr. Şaban Doğan, projeyle ilgili yaptığı açıklamada, “Medya ve İletişim Bölümü öğrencilerimiz, gençler arasında artan sosyal medya bağımlılığına dikkat çekmek için üniversite çapında bir proje gerçekleştirdi. Pandemi döneminin ‘Evde Kal’ sloganına atıfla ‘Yüz Yüze Görüşelim’ sloganıyla dikkat çekici afişler, eğlenceli testler, resim sergisi ve sosyal medya içerikleri hazırladılar. Böylesi önemli bir konuda duyarlılık göstererek, güzel bir çalışmaya imza atan öğrencilerimizi tebrik ediyorum” dedi. 

Öğrencilerin proje kapsamında bilimsel yayınlardan faydalanarak “Fomo musun? Kendini test et” isimli bir online anket geliştirdiğini anlatan Proje Danışmanı Prof. Dr. Elif Korap Özel ise, “Bu eğlenceli anketi karekoda dönüştürdüler. Öğrencilerin kampüsten ayrıldığı akşam saatlerinde, dersliklere girip her masaya karekod yapıştırdılar. Böylece ertesi gün okula gelen üniversiteliler sıralarındaki karekodları okuttular ve ne kadar bağımlı olduklarını ölçerek, farkındalık kazandılar” diye konuştu. 

Öğrencilerde sosyal medya bağımlılığına dikkat çekmek için kullanılabilecek en iyi mecranın, yine öğrencilerin en çok baktığı sosyal medya olduğunu hatırlatan Proje danışmanlarından Doç. Dr. Mustafa Yalçın da, aniyakalaikcu hesabından projenin tüm faaliyetlerinin görülebileceğini belirtti.  

Projenin bir diğer danışmanı Dr. Öğr. Üyesi Halit Kartal ise, proje kapsamında medyaya servis edilecek haber içeriklerinin ve haber videolarının da medya öğrencileri tarafından hazırlandığını hatırlattı.