EğitimEn GüncelİKÇUKongre

Hemşirelik Bölümü  “Üretken Yapay Zekânın Eğitim Dünyasına Yansımaları” Konulu Webinar Düzenledi

Muhabir- Asya Meyda Birlik & Tuğçe Yetgin

İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü “Üretken Yapay Zekânın Eğitim Dünyasına Yansımaları” konulu webinar düzenledi

Hemşirelik Bölümü Öğrenme Öğretme Destek Komisyonu tarafından düzenlenen, moderatörlüğünü Hemşirelik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yasemin Tokem’in yaptığı ve Anadolu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aras Bozkurt’un konuşmacı olduğu webinara İKÇÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Derya Özer Kaya ile akademisyenler ve öğrenciler katıldı.

Yenilikleri Yakalamak, Uygulamak ve Aktarmak Durumundayız

Programın açılış konuşmasını yapan İKÇÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Derya Özer Kaya, yapay zekanın eğitim dünyasına yansımalarının ele alınacağı webinarın düzenlenmesinden duyduğu memnuniyeti paylaştı. Güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip etmenin sağlık alanındaki eğitimciler açısından önemine vurgu yapan Prof. Dr. Kaya, “Bizler sürekli yenilenen sağlık sistemi içerisinde; yenilikleri yakalamak, uygulamak ve aktarmak durumunda olan bir mesleğin mensuplarıyız. Bununla birlikte öğrenme argüman ve ekipmanları farklı olan zor bir nesle eğitim vermek durumundayız. Gelinen noktada yapay zeka ile birlikte eğitim süreçlerinde bambaşka boyutların açılıyor olması bizi heyecanlandırmakla birlikte, belki bir miktar da korkutuyor. Bu anlamda verilen bilgileri ve destekleri çok kıymetli buluyorum” dedi.

Kendimizi Yenilemek Öğretme Temelli Mesleğimizin Gereği

Programın moderatörlüğünü yapan Hemşirelik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yasemin Tokem ise, özellikle son zamanlarda oldukça gündemde olan yapay zeka tabanlı uygulamaların eğitim dünyasında kullanılmasına ilişkin görüşlerini paylaştı. Prof. Dr. Tokem, “Bizim öğretme temelli mesleğimizi verimli bir şekilde icra etmemiz ve öğrencilerimize maksimum faydayı sağlayabilmemiz için yeni yöntemler ve güncel teknolojik gelişmeler konusunda kendimizi geliştirmemiz, yenilememiz gerekiyor. Eğitimciler, zamanın gereklerine ayak uydurmakta biraz zorlanıyor olabilirler. Ancak hizmet verdiğimiz toplumsal grup, güncel gelişmeleri yakından takip eden ve her şeyi çok iyi bilme olanağına sahip olan gençler. Dolayısıyla eğitimcilerin de yeniliklere açık ve çağın gerektirdiği donanıma sahip olmaları gerekiyor. Yapay zekanın eğitim dünyasına yansımalarının ele alınacağı webinarı da bu amaçla düzenledik. Konuk konuşmacımız Doç. Dr. Aras Bozkurt’a ve tüm katılımcılara teşekkür ediyorum” diye konuştu.

Çok Önemli Bir Dönüm Noktasına Tanıklık Ediyoruz

“Yapay Zeka” kavramının ilk defa 1955 yılında, “makineler düşünebilir mi?” Sorusu üzerinden ifade edildiğini söyleyerek yapay zekanın tarihçesi ile ilgili bilgiler veren Anadolu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aras Bozkurt, bir yıl öncesine kadar belli bir uzman kitlenin bildiği bir teknoloji olan yapay zekanın, geçtiğimiz yıl içerisinde OpenAI’ın ürettiği yapay zekâ uygulaması ChatGPT’nin yeni sürümü olan GPT-4’ün kullanıma sunulmasıyla birlikte herkesin bildiği ve ulaştığı bir teknoloji haline geldiğini belirtti.  

İnsan benzeri dil yeteneklerine sahip yapay zeka sistemlerine “üretken yapay zeka” dendiğini aktaran Doç. Dr. Bozkurt, insanoğlunun şimdiye kadar ürettiği en önemli teknolojinin dil olduğunu ifade ederek, insanın icat ettiği bu teknolojiyi 21. Yüzyılda ilk defa insan dışında bir unsurun: üretken yapay zekanın kullandığını söyledi. “Bizler, yeni bir teknolojiyi deneyimlemiyoruz; çok önemli bir dönüm noktasına tanıklık ediyoruz” diyen Doç. Dr. Bozkurt, insanlık tarihinde dilin ve yazının icadı, baskı makinasının icadı, bilgisayar, internet ve ikili dilin icadı ve dili anlayan üretken yapay zekanın icadı olmak üzere 4 kırılma noktası bulunduğunu söyledi.

Yapay zekanın getirdiği fırsatlar ve tehditlere de değinen Doç. Dr. Bozkurt, “Fırsatlar” başlığı altında “kapsayıcı müfredat, kişiselleştirilmiş öğrenme, zaman ve çaba verimliliği, 7/24 erişilebilirlik, hızlı içerik oluşturma” gibi temalardan bahsederken, “Tehditler” başlığı altında da “teknolojiye erişimde eşitsizlik ve adaletsizlik, manipüle edilmiş yapay zeka modelleri, gizlilik ve etik kaygılar, teknik karmaşıklık, teknoloji bağımlılığı, yaratıcılık ve eleştirel düşünme eksikliği, eğitim süreçlerinde insan etkisinin göz ardı edilmesi, şeffaflık etkisi” gibi temalara değindi.

“Üretken yapay zeka 10 ay öncesine kadar insan dilini anlayıp içerik üretebiliyordu; artık görüyor, duyuyor ve konuşabiliyor” diyen Doç. Dr. Bozkurt, eğitim süreçlerinde yapay zekanın neden kullanılması gerektiğinden ve bu hususta dikkat edilmesi gerekenlerden söz etti.  Doç. Dr. Bozkurt, son olarak üretken yapay zeka ekseninde gelecek eğilimlerinin yapay zeka okuryazarlığı, komut mühendisliği ve duyuşsal zeka kavramları etrafında şekilleneceğini açıkladı.

Üretken Yapay Zekanın Eğitim Dünyasına Yansımaları” konulu webinar katılımcılardan gelen soruların yanıtlanmasıyla sona erdi.