İKÇÜ’de Lisansüstü Eğitimde Ölçme Değerlendirme Çalıştayı Düzenlendi
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ) Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından Lisansüstü Eğitimde Ölçme Değerlendirme Çalıştayı düzenlendi
İKÇÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü’ne bağlı Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi ve Eczacılık Fakültesi’nin çok sayıda programında verilen lisansüstü eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tartışmak, bu yöntemleri güncel gelişmeler ışığında ele almak ve objektif değerlendirmeye katkıda bulunmak için İKÇÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından Sağlık Bilimleri Enstitüsü Toplantı Salonunda düzenlenen çalıştaya akademisyenler katıldı.
Çalıştayın açılış konuşmasını yapan İKÇÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Hatice Yıldırım Sarı, ölçme ve değerlendirme konusunda lisans düzeyinde çok daha net kurallar olmasına karşın, lisansüstü eğitim seviyesinde ölçme ve değerlendirmeye dair yazılı kuralların net olmadığını belirtti. Çalıştayı, lisansüstü eğitimdeki ölçme ve değerlendirmeyle ilgili açık olmayan kuralları netleştirmek amacıyla düzenlediklerini açıklayan Prof. Dr. Hatice Yıldırım Sarı, çalıştayın sonunda konuya ilişkin usul ve esasların yazılacağını aktararak katılımcılara teşekkür etti.
Çalıştayda ölçme ve değerlendirme ile ilgili genel bir bilgilendirmede bulunan İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğretim Üyesi ve İKÇÜ Erasmus Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Emin Bakay, bir niteliğin gözlenip, gözlem sonuçlarının sayılarla ifade edilmesi anlamına gelen ölçmenin; doğrudan ölçme, dolaylı ölçme ve türetilmiş ölçme olmak üzere üç çeşidi bulunduğunu belirtti. Yağmurun yağması gibi doğrudan gözlenebilen olayların veya eğitimde psikomotor davranışların ve ürünlerin ölçülmesi gibi olguların doğrudan ölçmenin alanına girdiğini aktaran Dr. Öğr. Üyesi Bakay, dolaylı ölçmenin ise ölçme konusu olan gözlemin başka bir işlem aracılığıyla yapılması durumunda söz konusu olduğundan bahsetti. Eğitimde bilişsel ve duyuşsal alan davranışlarının doğrudan gözlenememesinden dolayı, yetenek testi, zeka testi, anket gibi farklı araçlarla ölçülmesi durumunda dolaylı ölçme türünün kullanıldığını dile getiren Dr. Öğr. Üyesi Bakay, türetilmiş ölçmenin ise, nüfus yoğunluğu ölçümleri veya taşıtların saatteki hızının belirlenmesi gibi değerlendirmelerde birden çok özelliğin ölçülmesi ve aralarında bir bağıntı ya da yeni bir ölçme sonucu elde edilmesinde uygulandığını söyledi. Ölçme ve değerlendirmede ölçek türlerinden de söz eden Dr. Öğr. Üyesi Bakay ölçeklerin sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve eşit oranlı olmak üzere 4’e ayrıldığını anlatarak, lisansüstü eğitimde bazı özellikleri ölçmek için eğitimcilerin geliştirdiği bir yöntem olan ödev değerlendirme ve öğrenci sınavlarını geliştirme gibi rubriklerden örnekler gösterdi.
Amerikalı eğitim psikoloğu Benjamin Samuel Bloom’un aşamalı sınıflaması hakkında bilgi veren Dr. Öğr. Üyesi Bakay, Bloom’un bilme ve öğrenmeyi hiyerarşik olarak düzenlenmiş ve birbirini izleyen; bilme, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme şeklinde 6 düzeyde sınıflandırdığını belirtti. Bologna yapılanmasının altında Bloom’un felsefesinin yattığını aktaran Dr. Öğr. Üyesi Bakay, Bloom’un üç temel alanda öğrenme çıktılarını yazmaya odaklandığını anlattı. Bilişsel, duygu durumsal ve psikomotor alan olarak beliren bu sınıflamada, sağlık bilimcilerin en çok bilişsel ve psikomotor alanlara odaklanacaklarını kaydeden Dr. Öğr. Üyesi Bakay, bilişsel alanın sağlık bilimleri öğrencilerinin ilgili disiplinlerdeki bilgi ve beceri düzeyleri ile ilgilenmesine, psikomotor alanın ise zihinsel becerilerle el becerilerinin bir araya gelerek diş tedavisi, hasta muayenesi ve ameliyat gibi işlemlerde işe yarayacağını dile getirdi.
Açılış konuşmalarının ardından Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hatice Şahin, İKÇÜ Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Ali Malas ve İKÇÜ Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Funda İfakat Tengiz’in başkanlığındaki Grup Çalışmalarına geçildi. Çalıştayın raportörlüğünü ise İKÇÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdür Yardımcıları Doç. Dr. Burçin Akan ile Doç. Dr. Kemal Emre Özen üstlendi.