En GüncelGenelHaberlerİKÇUTeknoloji

MİLLİ MUHARİP UÇAK 2023’TE HANGARDAN ÇIKIYOR

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) Ar-Ge ve Teknoloji Direktörü Prof. Dr. Erdal Çelik, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi’nde (İKÇÜ) “TUSAŞ’ta Ar-Ge ve Yerlileştirme/Millileştirme Faaliyetleri” konulu konferans verdi. 

Hekim Hacı Paşa Konferans Salonu’nda düzenlenen programa İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi (İKÇÜ) Rektörü Prof. Dr. Saffet Köse, Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Muhsin Akbaş, Prof. Dr. Yasin Bulduklu, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Aydoğan Savran, Genel Sekreter Nurettin Memur, Dekanlar, öğretim üyeleri ve çok sayıda öğrenci katıldı. Konuşmasına Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ)’nin kuruluş süreci hakkında bilgi vererek başlayan Prof. Dr. Erdal Çelik, Türk Uçak Sanayii Anonim Ortaklığı (TUSAŞ) şeklinde 1973 yılında Amerikan menşeli olarak kurulan şirketin, 1984 yılında TUSAŞ Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TAİ) adı altında Türkiye-ABD ortak yatırım şirketi haline geldiğini, 2005 yılında ise tamamen yerli formata dönüşerek Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) adını aldığını belirtti. 

“Buraya Bilgimizi Bilginizle Birleştirmeye Geldim”

Uçak, helikopter, insansız hava araçları ve uzay sistemleri alanında faaliyet gösteren Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.’nin (TUSAŞ), bu sistemlerin üretimi, geliştirilmesi, modernizasyonu, sistem entegrasyonu ve yaşam döngüsü destek süreçlerinde Türkiye’nin önemli bir teknoloji merkezi haline geldiğini ifade eden Ar-Ge ve Teknoloji Direktörü Prof. Dr. Erdal Çelik: “Buraya aslında bizim bilgimizi, sizin bilginizle birleştirmeye geldim. Bu kapsamda geleceğin projelerini nasıl yapabiliriz onun tartışması söz konusu olacak” dedi. Geleceğin projelerini genç mühendislerle birlikte yapacaklarını vurgulayan Prof. Dr. Çelik: “Üniversitelerimizde ve teknoparklarımızda yoğun çalışmalar yapıyoruz. Dünyanın dört bir tarafında ofislerimiz var ve bilgilerin yurt içine transferini sağlıyoruz. Uçak, insansız hava aracı, helikopter ve uzay sanayisi alanlarında sadece yurt içi değil yurt dışındaki şirketlere de yoğun destek veriyoruz” şeklinde konuştu. 

2023’te Hangardan Çıkıyor

TUSAŞ’ın faaliyetleri hakkında bilgi veren Prof. Dr. Erdal Çelik, üzerinde çalıştıkları araçların teknik özelliklerini ve bunlar üzerindeki çalışmalarını detaylı bir sunum şeklinde katılımcılara aktardı. Milli Muharip Uçak’ın (MMU) 2023’te hangar çıkışı olacağını dile getiren Çelik, sözlerine şöyle devam etti: “Milli Muharip Uçak (MMU) isimli hava aracımızın radar görünmezliği olacak. Hürjet’in uçuşunu da 2023 için planlıyoruz. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin taarruz helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla Türkiye’ye özgü milli kabiliyetler kullanılarak geliştirilen ATAK Helikopter, zorlu ‘sıcak hava-yüksek irtifa’ görevleri için optimize edilmiş olup gece ve gündüz koşullarında yüksek manevra ve performans kabiliyeti ile öne çıkmaktadır. GÖKBEY helikopteri de geniş görev yelpazesine sahip olmasından ötürü taşıma, VIP, kargo, hava ambulans, arama kurtarma ve kıyı ötesi taşıma görevlerini icra edebilecektir.”

Hedef Önce Yerlileştirme Sonra Millileştirme

Yerlileştirmenin mevcudu taklit etmek demek olduğunun, millileştirmenin ise çalıştıkları sistemlere akıl koymak, bilgiler ve yenilikler eklemek suretiyle katkıda bulunmak anlamına geldiğinin altını çizen Prof. Dr. Erdal Çelik, buna bağlı olarak da ortaya başka bir patentin çıktığını; bunun da tamamen millileştirme faaliyeti biçiminde kendini gösterdiğini söyledi. Ar-Ge Direktörlüğü olarak mevcut konularda ve alanlarda çalışmakla kalmayıp ileriki süreçlerde ortaya çıkacak ihtiyaçları gözeterek geleceğin teknolojilerini de ciddi eforlar sarf edip araştırdıklarını ifade eden Çelik, bilginin önemine şu sözlerle değindi: “Biz kompozit üretip satarız, uçak üretip satarız, insansız hava araçları üretip satarız ancak Ar-Ge Direktörlüğü olarak bizim asıl hedefimiz bilgi üretip bilgi satmaktır. Dünya çapında baş gösteren çip krizinde görüldüğü gibi yeri geliyor trilyonlarca para verseniz bilginin meydana getirdiği ürünü alamıyorsunuz.”